Co nam pomaga zmieniać się, rozwijać, iść do przodu?

To Emocje (od łac. e movere, w ruchu), czyli coś, co nas porusza, sprawia, że mamy motywację do działań lub nie. Tym, co zwiększa częstotliwość pozytywnych emocji, są nowe doświadczenia, zwłaszcza te dla nas przyjemne, dobre…przypomnij sobie jak to jest codziennie pójść na spacer do lasu…luksus, ale teraz wielu z nas to robi i jak się czujemy? Czujemy spokój, lekkość, zadowolenie, radość, ekscytację, wzruszenie…powtarzając tę przyjemną aktywność przez 21 – 30 dni mamy szansę na utrwalenie danej czynności i czujemy mniejszy opór, żeby ją wykonywać.

Nasz umysł wysyła wewnętrzne komunikaty w postaci impulsów elektrycznych za pośrednictwem ścieżek neuronowych. Im częściej to robisz, tym szybciej nowa ścieżka zaczyna się wzmacniać, a z czasem staje się ważniejsza niż poprzedni nawyk, np. siedzenie przy laptopie.

Jeśli wystarczająco często systematycznie pozwolisz sobie na doświadczanie przyjemnych chwil, np. zapach lasu, wykonywanie ulubionych aktywności, np. spacer po lesie, doznawanie przyjemnych emocji, uczuć, np. wdzięczność, współczucie, akceptacja, to prowadzić to będzie do trwałych zmian w Twoim mózgu, a tym samym zbuduje Twoje Wewnętrzne Zasoby Psychiczne do radzenia sobie z czynnikami stresującymi przychodzącymi ze świata.

To ważne, gdyż od tego, co masz wewnątrz siebie, zależy Jakość Twojego Życia, Twój Dobrostan, to, co w Tobie, będzie już na zawsze Twoje, nikt Ci tego nie odbierze, staniesz się osobą samodzielną emocjonalnie w obliczu każdej sytuacji.
Tu zacytuje moje ulubione powiedzenie: „Wszystko co mam noszę z Sobą”.
Nie zawsze w życiu dostajemy wsparcie, pomoc z zewnątrz, dlatego tak istotne jest, żebyśmy przez całe swoje życie, każdego dnia budowali swoje ZASOBY, poprzez doświadczanie przyjemnych doświadczeń, chwil, odczuć…

WYZWANIE NR 3

Czy potrafisz zauważać DIAMENTY w swoim życiu?
Gdzie szukać DIAMENTÓW (może jeszcze są do obróbki):

  • MYŚLI (zobacz czy przeważają te dobre, pozytywne nad destruktywnymi?)
  • EMOCJE (czy przeważają te z wysokimi wibracjami jak radość, miłość, wdzięczność, akceptacja?)
  • DOZNANIA ZMYSŁOWE (wrażenia, dźwięki, smaki….na jakie sobie pozwalasz?)
  • PRAGNIENIA ( czy żyjesz zgodnie ze swoimi największymi wartościami?)
  • DZIAŁANIA ( jaką masz postawę ciała, co wyraża Twoja twarz, jak się poruszasz, czym się zajmujesz?)

ĆWICZENIE „ W POSZUKIWANIU DIAMENTÓW” potrzebujesz kartki i długopisu, podziel kartkę w pionie na pół, na dwie kolumny. W jednej kolumnie zapisz swoje ZASOBY ZEWNĘTRZNE, np. przyjaciele, rodzina, pies, muzyka, taniec. W drugiej kolumnie rozpisz swoje ZASOBY WEWNĘTRZNE, np. inteligencja, elastyczność, siła, talent kulinarny, odporność systemu nerwowego….


Rozpisuj systematycznie …, niech stanie się to TWOJĄ KOPALNIĄ DIAMENTÓW NA CZAS KRYZYSU
Jeśli stwierdzisz, że, brakuje Ci jakiegoś zasobu, np. ludzi i ćwiczeń fizycznych, możesz się przyłączyć do grupy Jogi online lub grupy dyskusyjnej. Dzięki temu łatwiej wyjdziesz z izolacji, rozwiniesz nową aktywność i zbudujesz nowe więzi.
Jeśli zauważysz, że trudno Tobie określić swoje wewnętrzne zasoby,