Stres jest nieodłączną częścią naszego życia, to oczywiste, zawsze będzie coś, co będzie nas emocjonowało. Świadomi tego, uczymy radzić sobie z nim na co dzień, choć pojawia się pragnienie by go eliminować. Nie zawsze możemy pozbyć się sytuacji tzw. Stresujących i wtedy pojawia się pytanie „Jak Ja spostrzegam, jak oceniam tę sytuację? Jako zagrażającą? Czy przyjmuję ją z zainteresowaniem? Czy z lękiem? Np. sytuacja pozostawania dłuższy czas w domu…dla jednych była spostrzegana jako izolacja, brak wolności, dla innych jako odpoczynek, relaks, uporządkowanie swoich bieżących spraw, na które do tej pory nie było czasu….

WYZWANIE NR 11

Jeśli pojawia się nagła sytuacja stresowa to:
Najpierw warto zrobić diagnozę: Uświadomić sobie, czy mam wpływ na tę sytuację, czy mogę ją kontrolować?

1) Tak mam wpływ💪 …i mnie stresuje, to spróbuję popatrzeć na tę sytuację z innej strony, jakie przynosi mi korzyści, jaką ma dla mnie lekcję, co jest w niej dobrego? Co mogę zmienić w sobie? W swoim podejściu? Myśleniu? Odczuwaniu? Zachowaniu? Może za chwilę okaże się, że ta sytuacja już nie stresuje Ciebie tak mocno, ale jest wyzwaniem do działania? Jeśli spostrzegasz sytuację trudną jako stres, tak to nazywasz i jeszcze uważasz, że jest to szkodliwe dla twojego zdrowia, to z czasem możesz sam sobie przysporzyć więcej problemów m.in. zdrowotnych niż osoba, która oceni tę samą sytuację jako wyzwanie lub po prostu doświadczenie…to cały sekret ludzi odpornych…. żeby znaleźć sposób takiego podejścia do trudnej sytuacji, by wydawało się, że choć częściowo nad nią panujesz. Kiedy masz jakąś dziedzinę, w której czujesz się pewny, to z czasem wiesz, że krok po kroku sobie poradzisz…..Słonia w całości nie połkniesz, ale po kawałku? …..wtedy zyskujesz kontrolę nad swoim życiem i czujesz się pewny siebie, silny.

2) Czuję, że nie mam wpływu 😕…. i stresujesz się…..A co kiedy czujesz, że są sytuacje niezależne od ciebie, których nie możesz kontrolować, np. wymagania szefa, zmiana sytuacji gospodarczej, epidemia, …
Wtedy pomaga poszukanie źródeł wsparcia i zasobów: Jak zwiększyć pewność siebie? co kiedyś pomogło mi przetrwać trudne chwile w życiu? jakie mam umiejętności? cechy charakteru, które mogłyby mi pomóc?…. na jakie wsparcie lub zasoby zewnętrzne mogę liczyć?

INNY SPOSÓB to Odpuszczanie tego, czego kontrolować nie mogę🧚‍♂️…..mamy wpływ na swój wysiłek, ale nie zawsze na końcowy rezultat…kiedy nie wiemy, co będzie, większość osób traci dużo energii na martwienie się, użalanie, rozmyślania, krytykowanie i ocenę innych, sytuacji, siebie. To tylko pogarsza samopoczucie, obniża nasza energię życiową i zniechęca do działania.

Nawet jeśli nie mam kontroli na wynik stresującej sytuacji, mogę wpłynąć chociaż na skutki…….nie udaje się Tobie kontrolować myśli, emocji, ale możesz uznać je, zaakceptować i pomyśleć, co z tym zrobić, możesz skupić się na codzienności, na aktywności, którą lubisz, na tym działaniu, które jest w zasięgu Twoich możliwości i sił…a resztę odpuścić…….wtedy istnieje duża szansa, że pomimo stresujących sytuacji potrafisz zyskać poczucie kontroli, a Twoja kora przedczołowa uspokoi pobudzone emocjami ciało migdałowate…..
Zapraszam do ćwiczenia pomagającego Odpuścić to, czego już nie chcesz…..stosuj często….
https://www.youtube.com/watch…